Ο ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΩΠΑ & ΕΥΑΛΛΟΙΩΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ & ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ, alfa money
EL | EN

BLOG

Γιατί να επιλέξετε την alfa money;


Πάνω από 2500 ικανοποιημένοι πελάτες από διάφορους κλάδους

Εξειδικευμένο Δίκτυο 120 συνεργατών σε όλη την Ελλάδα

Μοναδικό Πρόγραμμα Επαγγελματικής Αστικής Ευθύνης με εξειδίκευση στην Ασφάλιση Λογιστών

100 % Noσοκομειακή Περίθαλψη με το alfa money Υγεία


«Ο ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΩΠΑ & ΕΥΑΛΛΟΙΩΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ & ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΟΡΜΟΓΗ ΤΟΥ»


Πολύς ντόρος γίνεται με τα νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει αιτιολογηθεί σε καμία περίπτωση.
Ο νόμος 4587/18, «Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και άλλες διατάξεις», ήρθε και επικαιροποίησε τον ν.4492/17, με εμφατικό μάλιστα τρόπο επισημαίνοντας ότι από 01.01.19, θα πρέπει οι πρώτοι έμποροι – αγοραστές των αγροτικών νωπών και ευαλλοίωτων προϊόντων να πληρώνουν του παραγωγούς εντός 60 ημερών από την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου πώλησης.


Στις 14.03.19 δημοσιεύθηκε η υπ. Αρίθμ. 140/50665/2019 διευκρινιστική εγκύκλιος για την εφαρμογή της ΚΥΑ υπ' αριθ. 80/26402/Β 715.2.2019, δίνοντας αρκετές διευκρινήσεις. Οι διευκρινήσεις αυτές έχουν να κάνουν με τεχνικά θέματα όπως, ποιοι έχουν υποχρέωση να αναρτούν στην ψηφιακή πλατφόρμα τα τιμολόγια αυτά, ποιος είναι ο χρόνος ανάρτησης τους, αν συμπεριλαμβάνονται οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος στους έχοντες υποχρέωση κλπ. Δυστυχώς όμως τα τεχνικά θέματα δεν δίνουν λύση στην καθημερινότητα των παραγωγών.

Ο νόμος αυτός ψηφίστηκε με σκοπό να δημιουργήσει ρευστότητα στους παραγωγούς. Με ποιον τρόπο; Αναγκάζοντας τους πρώτους εμπόρους-αγοραστές των αγροτικών προϊόντων που ανήκουν στα νωπά και ευαλλοίωτα, να τους πληρώνουν εντός 60 ημερών. Γάλα, κρέας (για το κρέας διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις), κηπευτικά, φρούτα κλπ, είναι μερικά από τα είδη που περιλαμβάνονται στην κατάσταση αυτή. Στην ψηφιακή πλατφόρμα έχουν υποχρέωση να αναρτήσουν τα τιμολόγια τους όλοι οι παραγωγοί που καλλιεργούν αυτά τα προϊόντα.

Ας δούμε κάποιους από του λόγους για τους οποίους προς το παρόν δεν φαίνεται ότι βοηθά τους παραγωγούς στην δημιουργία ρευστότητας:

 Καταχωρεί π.χ. ο κτηνοτρόφος ένα τιμολόγιο πώλησης γάλακτος αξίας 3.000,00€ πλέον ΦΠΑ, το οποίο έχει ημερομηνία έκδοσης 31.05.19.
 Αν η καταχώρηση στην ψηφιακή πλατφόρμα δεν γίνει εντός 25 ημερών από την έκδοση του (στο παράδειγμα μας μέχρι τις 25/6), ο παραγωγός έχει ποινή 5% επί της αξίας του τιμολογίου, δηλαδή πρόστιμο 150,00€.
 Ο αγοραστής πρέπει μέχρι τις 31/7 να εξοφλήσει το τιμολόγιο αυτό (εντός 60 ημερών λέει ο νόμος).
 Σε περίπτωση που δεν το κάνει, ο παραγωγός θα πρέπει να επισημάνει ότι το τιμολόγιο είναι ΑΝΕΞΟΦΛΗΤΟ (κανείς δεν θα το κάνει διότι, η συνεργασία που έχουν τα δύο μέρη κρατά πολλά χρόνια πριν την ψήφιση του νόμου – μακάρι να βγω ψεύτης).
 Εφόσον ο κτηνοτρόφος του παραδείγματος μας, δεν τσεκάρει εντός 60 ημερών ότι το τιμολόγιο είναι ανεξόφλητο, τότε αυτομάτως το τιμολόγιο θεωρείται από το σύστημα εξοφλημένο.

Αν όλοι οι παραγωγοί αφήσουν τα τιμολόγια τους (για τα ανεξόφλητα μιλάμε πάντα), χωρίς την επισήμανση του ανεξόφλητου, καταλαβαίνουμε ότι θα συμβεί το εξής πολύ απλό: τα στατιστικά στοιχεία από την ψηφιακή πλατφόρμα θα δώσουν ένα ψεύτικο νούμερο ύπαρξης ρευστότητας στην αγορά, αφού όλα τα τιμολόγια θα εμφανίζονται εξοφλημένα.

Όσες περιπτώσεις συναλλαγών εξαιρέσουμε στις οποίες η πληρωμή γίνεται -χρόνια πριν- σε λιγότερες από 60 ημέρες, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχουν αντίστοιχα πολλές περιπτώσεις (δυστυχώς είναι οι περισσότερες), στις οποίες η εξόφληση γίνεται με επιταγές λήξης 8, 10, 12 ή και παραπάνω μηνών (Ειδικά στις περιπτώσεις βιομηχανικής πιπεριάς, οι επιταγές λήξης ενός έτους, πάνε κι έρχονται).

Αυτό που στην αρχή φάνταζε ιδανικό για τη δημιουργία ρευστότητας στους αγρότες, τείνει να λειτουργήσει ακριβώς αντίστροφα. Η υπηρεσία που έφτιαξε την πλατφόρμα είμαι σίγουρος ότι, όταν αποφάσισε να τη στήσει, είχε κατά νου το καλύτερο για τους παραγωγούς, το πιστεύω απόλυτα αυτό. Κανείς υπηρεσιακός παράγοντας, σε καμία υπηρεσία του Δημοσίου, δεν ξυπνά ένα πρωί λέγοντας «σήμερα να δείτε τι θα σας κάνω».

Όμως, εφόσον πράγματι ο λόγος που έγινε η πλατφόρμα αυτή είναι η δημιουργία ρευστότητας, τότε οφείλουν οι υπηρεσιακοί και φυσικά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, να σκύψουν στο πρόβλημα και να δώσουν λύση, αλλιώς ας αποσύρουν τελείως την εφαρμογή αυτή.
Μία λύση π.χ. θα μπορούσε να είναι, η ανάρτηση μόνο των ανεξόφλητων τιμολογίων. Με τον τρόπο αυτό:
 Αποφεύγεται τσάμπα δουλειά με την ανάρτηση στην πλατφόρμα των εξοφλημένων τιμολογίων.
 Μειώνεται το κόστος του αγρότη, γιατί η διαδικασία αυτή δεν θα γίνει τσάμπα από κανέναν κι όποιος την αναλάβει μόνο τσάμπα δεν θα την κάνει.
 Η ανάρτηση των ανεξόφλητων τιμολογίων να γίνεται τον επόμενο μήνα από τη λήξη των 60 ημερών. Με τον τρόπο αυτό ελέγχονται τα πραγματικά ανεξόφλητα τιμολόγια.
Σημασία έχει να καταλάβουν οι αρμόδιοι ότι, ετοιμάζονται να επιβάλλουν πρόστιμα στον πρωτογενή τομέα, αντιστρόφως ανάλογα με την ενημέρωση που έδωσαν σαν Υπουργείο στους παραγωγούς. Το μοναδικό που μπορεί να γίνει άμεσα, είναι να παραταθεί η δυνατότητα υποβολής των τιμολογίων χωρίς πρόστιμο μέχρι το τέλος του έτους και ταυτόχρονα , εάν θέλουν πράγματι να δημιουργήσουν ρευστότητα στην αγορά, να δουν από μηδενική βάση τον τρόπο λειτουργίας και τα προβλήματα στην πράξη που δημιουργούνται. Διαφορετικά, ένα ακόμη νόμος καθίσταται άχρηστος στην πράξη.

 

ΦΟΡΟΤΕΧΝΗΣ & ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΑΓΡΟΤΩΝ
Γεώργιος Θωμ. Παπαδημητρίου
Λογιστής - Φοροτεχνικός
Επιστημονικός Συνεργάτης TaxHeaven
Πρόεδρος Σ.Ε.Ε.Λ.Φ.Ο.Κ. (Σύλλογος Ελευθέρων Επαγγελματιών Λογιστών Φοροτεχνικών Οικονομολόγων Ν. Καρδίτσας)
Γ.Γ. ΓΕ.Ο.Φ.ΙΝ. (Γεωργικό Οικονομικό Φορολογικό Ινστιτούτο)
Υπεύθυνος Γ.Ε.ΜΗ. & Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων Εμπορικού & Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Καρδίτσας